akanza facebook BOK
Polski Polski

AKANZA

Blog

Sprzedaż w modelu subskrypcyjnym polega na sprzedaży produktów lub usług w regularnych odstępach czasu, w zamian za cyklicznie dokonywane opłaty. W rezultacie klient otrzymuje towary lub dostęp do usług regularnie, bez konieczności okresowego ich zamawiania.

płatnosci subskrypcyjne

Handel subskrypcyjny jest obecnie dynamicznie rozwijającą się częścią biznesu e-commerce. W przypadku sprzedaży produktów w modelu subskrypcyjnym klient otrzymuje towary regularnie, bez konieczności okresowego ich zamawiania. Taki sposób prowadzenia biznesu daje sprzedawcy informację, dzięki której może efektywnie zarządzać sprzedażą i zapasami, ze względu na fakt, że pozyskany klient przynosi regularny przychód na określonych indeksach towarowych. Model subskrypcyjny produktów w e-commerce dzieli się na dwie grupy. Pierwszą z nich jest model convenience. W tym przypadku subskrybenci płacą za odgórnie znaną zawartość paczki. Drugim modelem subskrypcyjnym e-commerce jest model discovery, który polega na dostarczeniu paczek niespodzianek, w przypadku których klienci nie wiedzą, co dostaną, znają tylko ogólny profil produktów danego sklepu. Element zaskoczenia, na którym bazują e-sklepy świadczące usługi w modelu discovery, jest jednym z głównych czynników, który przyciąga klientów. W przypadku modelu discovery, warunkiem stałej subskrypcji jest niezaprzeczalnie wysoka jakość świadczonych usług, pozwalająca zdobyć zaufanie klientów. 

Z przeprowadzonych przez nas analiz wynika, że sprzedaż w oparciu o subskrypcję może być kierowana do: 

  • tradycyjnych sklepów internetowych chcących zwiększyć sprzedaż poprzez stworzenie nowego kanału sprzedaży
  • osób chcących uruchomić przyjazny biznes e-commerce
  • producentów i dystrybutorów produktów regularnie zużywających się (głównie z segmentu FMCG), np. chemii gospodarczej, produktów spożywczych
  • firm sprzedających swoje usługi w oparciu o abonament, np. operatorzy telefoniczni, dostawcy internetu, telewizji, prasy, gier komputerowych, serwisy randkowe
  • firm usługowych chcących poszerzyć grupę odbiorców, np. cateringowych (dystrybucja diety pudełkowej) czy też siłowni / fitness
  • firm świadczących usługi w sposób regularny, jak np. mobilne myjnie samochodowe, agencje wynajmu nieruchomości, pralnie z odbiorem i dowozem do klienta 

Istotny jest również rozwój modelu subskrypcyjnego w sektorze usług, np. dostępu do oprogramowania, prasy, gier komputerowych, muzyki (50 mln subskrybentów Spotify) czy wideo. Jak podaje serwis Spidersweb tylko w USA serwis Netflix obsługuje 100 mln subskrybentów, Amazon ma 75 mln klientów swojego serwisu wideo, Hulu 12 mln, a HBO 2 mln. Łącznie daje to około 200 mln osób co miesiąc opłacających subskrypcję za dostęp do katalogu filmów i seriali online. Na rynku polskim, według danych Digital TV Research, do końca 2017 roku będzie 1,75 mln abonentów płacących za subskrypcję serwisów VOD, a w 2021 r. ma ich być już 3 mln. Model subskrypcyjny dynamicznie rozwija się również na rynku polskim prasowym, czego potwierdzeniem może być rosnąca ilość subskrybentów Gazety Wyborczej - obecnie już ponad 80 tys.

Jak podaje Internetstandard.pl wartość europejskiego rynku e-commerce w 2016 r. roku wynosi 510 mld Euro, a w 2018 r. roku sięgnie 660 mld Euro. “Barometr e-commerce 2016” przygotowany przez Sociomantic Labs wskazuje, że rynek e-commerce w Polsce jest wart 35,8 mld zł, a w 2020 osiągnie wartość 63 mld zł. Rośnie też liczba sklepów internetowych, która szacowana jest obecnie na 23 tys. (wzrost o 7% w skali roku). 

Należy jasno stwierdzić, że rozwijającym się sektorem płatności są płatności w Internecie. Jak podaje NBP, w III kwartale 2016 r. kartami płatniczymi w Internecie zrealizowano 9,8 mln transakcji. Wartość transakcji przy użyciu kart w Internecie wzrosła z 0,58 mld zł (2014) do 2,28 mld zł (2016). Obserwując wartość powyższego wskaźnika na przestrzeni dłuższego okresu rosnąca tendencja wskazuje na większą skłonność klientów do coraz częstszego wykorzystywania karty płatniczej, co oznacza zachodzącą zmianę nawyków płatniczych użytkowników kart.

Według danych Gemius/PBI z 2016 roku 22,6 mln użytkowników sieci w Polsce przynajmniej raz w miesiącu odwiedza witryny e-commerce, co odpowiada 86% wszystkich użytkowników Internetu w kraju. 

Aż 84% sklepów internetowych uruchomionych jest o systemy sprzedażowe typu Prestashop, Magento czy WooCommerce. Do bardziej zaawansowanej sprzedaży należy używać rozwiązań stworzonych pod danego klienta. Firma Akanza specjalizuje się w dedykowanych rozwiązaniach IT.

Zapraszamy do zapoznania się z procesem tworzenia przez naszą firmę platformy Boxlo - innowacyjnego narzędzia do obsługi zamówień subskrypcyjnych.

Autor: Marek Golan