Plama
Co powinno znaleźć się w MVP, czyli testowanie produktu

MVP jest świetnym sposobem na przetestowanie produktu, który chcemy stworzyć, bez ponoszenia dużych kosztów. MVP zapewnia minimalny zestaw funkcjonalności potrzebnych do zweryfikowania, czy tworzony przez nas produkt rozwiązuje problem, który powinien rozwiązać. Dzięki temu szybko i łatwo pozyskujemy wiele informacji na temat naszego pomysłu, które pozwalają podejmować odpowiednie decyzje dotyczące dalszych działań

Źródło: pretotyping.org

Wybór priorytetowych funkcjonalności

Pierwszym krokiem do zdecydowania co powinno się znaleźć w MVP jest zestawienie problemu, który zamierzamy rozwiązać z funkcjonalnościami, które planujemy dla produktu. Najważniejszym aspektem powinien być wybór najważniejszych potrzeb i problemów naszej grupy docelowej. W naszej wizji najprawdopodobniej znajduje się wiele funkcjonalności, które są przydatne, ale nie są najważniejsze w kontekście rozwiązania tzw. pain points użytkownika aplikacji (dowiesz się o nich więcej korzystając z mapy empatii). W przypadku wątpliwości co do wyboru odpowiednich funkcjonalności warto skorzystać z tzw. priorytetyzacji Moscow. Jeśli chcesz zweryfikować produkt na wcześniejszym etapie rozwoju, sprawdź nasze porady dostępne tutaj.

Jak testować MVP produktu?

Jednym z dylematów przed którym staje zespół produktowy jest sposób przetestowania MVP. Warto poddać pod rozwagę przynajmniej 2 modele testów – testy na rynku oraz testy w zamkniętej grupie testowej. Udostępnienie produktu całemu światu (np. w sklepie z aplikacjami) może pomóc w pozyskaniu dużej grupy użytkowników w krótkim czasie, a także przynieść wiele informacji na temat wielkości rynku. Taki model testów niesie też za sobą pewne ryzyka. Jeśli MVP jest przygotowane pod niewielką liczbę użytkowników, a nasze możliwości finansowe dotyczące zmiany infrastruktury serwera są ograniczone, mogą wystąpić problemy związane z dostępnością serwisu dla jego użytkowników.

MVP – Minimum viable product

Rozwiązaniem tego problemu może być np. zabezpieczenie finansowania w celu zwiększenia mocy obliczeniowej serwerów lub wdrożenie w MVP systemu płatności, który sfinansowałby koszty zmian infrastruktury. Udostępnienie MVP zamkniętej grupie testowej znacznie redukuje ryzyko nieobsłużenia wszystkich użytkowników. Zazwyczaj jest to też grupa z którą, jako twórcy, mamy bezpośredni kontakt, a więc pozyskanie informacji zwrotnej na temat jakości i przydatności produktu będzie dużo łatwiejsze.

Wadą takiego podejścia może być sztuczne zaniżanie liczby użytkowników, a co za tym idzie potencjalnych przychodów i rozwoju aplikacji. Te wady można zminimalizować przykładowo poprzez odpowiednie komunikowanie testów MVP i poszerzenie grupy testowej o kolejnych użytkowników, lub wprowadzenie otwartych testów dla ograniczonej liczby użytkowników.

Tworzę produkt cyfrowy…

Szukasz zespołu, który zajmie się stworzeniem MVP dla Twojego produktu? Razem z rozwojem MVP poszukujesz dalszego finansowania dla Twoich działań? Skontaktuj się z nami! Opisz nam swój projekt, a my przeanalizujemy Twoje potrzeby oraz przedstawimy Ci naszą ofertę. Sprawdź nasze portfolio, aby upewnić się, że jesteśmy dobrym wyborem dla Twojego produktu.

Kategorie
Inne posty