Plama
Jak zweryfikować pomysł na aplikację? – Jak zamawiać oprogramowanie cz. 2

Świetnie opisałeś swój pomysł. Wybrałeś odpowiednią firmę, która zajęła się stworzeniem apki. Współpraca z zespołem programistów przebiegła bezproblemowo. Aplikacja spełnia wszystkie Twoje oczekiwania. Udostępniasz aplikację do pobrania… i nic. Nikt nie korzysta z Twojego rozwiązania. Dlaczego tak się dzieje i co warto zrobić, żeby uniknąć takiej sytuacji? Zweryfikować pomysł zanim zainwestujesz pieniądze i czas.

Weryfikowanie pomysłu na aplikację

Weryfikacja pomysłu może uchronić Cię przed spędzeniem długich miesięcy i wydaniem dziesiątek, a nawet setek, tysięcy złotych na stworzenie aplikacji, której ostatecznie nikt nie kupi. Jej celem jest szybkie i tanie znalezienie odpowiedzi na pytania istotne dla Twojego pomysłu.

Takimi pytaniami są:

  • Czy Twoja aplikacja rozwiąże problem, który ma rozwiązywać?
  • Czy istnieje już rozwiązanie, które rozwiązuje ten sam problem?
  • Czy ludzie mają problem, który chcesz rozwiązać? 
  • Jak obecnie ludzie rozwiązują ten problem?
Weryfikacja może uchronić Cię przed stratami
(fot. pixabay.com)

Gdzie szukać odpowiedzi na pytania?

Aby dowiedzieć się, czy Twoja aplikacja ma sens, musisz zapytać o to potencjalnych użytkowników. Szukaj ich w grupach gromadzących ludzi zainteresowanych danym tematem w mediach społecznościowych, na ulicy – jeśli problem, który chcesz rozwiązać jest powszechny, na wydarzeniach branżowych i konferencjach – jeśli problem dotyczy wąskiej grupy profesjonalistów, a także we własnej firmie jeśli będzie to rozwiązanie wewnętrzne.

Starannie dobieraj osoby, z którymi będziesz rozmawiał – w tej fazie powinno Ci zależeć na jakości odpowiedzi, które uzyskasz. Jeśli Twoim docelowym klientem jest student – nie trać czasu na rozmowę z osobą 35+.

Unikaj także weryfikowania pomysłów na swojej rodzinie i znajomych – bardzo często nie powiedzą Ci, że coś jest bez sensu, bo nie będą chcieli sprawić Ci przykrości.

Media społecznościowe to dobre miejsce do znalezienia potencjalnych klientów (fot. pexels.com)

Jak zweryfikować pomysł?

Podczas rozmowy skup się na perspektywie użytkownika. Postaraj się pytać o jego doświadczenia i wrażenia. Dowiedz się, kiedy dotyka go problem oraz co zrobił, żeby go rozwiązać. Obserwuj reakcje Twojego rozmówcy – szukaj oznak zainteresowania lub znudzenia tematem. Nawet jeśli zbacza z tematu rozmowy, nie koryguj go – zależy Ci na rozwiązaniu jego problemu i musisz poznać ten problem z jego perspektywy jak najlepiej.

O swoim pomyśle wspomnij dopiero na sam koniec rozmowy – zależy Ci na niezaburzonej perspektywie użytkownika. Dobrą praktyką jest zapisanie osób z którymi rozmawiasz na listę mailingową – ich perspektywa pomoże Ci rozwijać aplikację i decydować o kierunku jej rozwoju – będziesz mógł kontaktować się z nimi później.

Czego unikać podczas weryfikacji?

Podczas rozmowy z potencjalnym użytkownikiem staraj się unikać kilku podstawowych błędów.

Po pierwsze – najprawdopodobniej znajdą się pytania, które boisz się zadać. Zazwyczaj będą to pytania, które mogą zburzyć całą Twoją wizję – to właśnie te pytania powinieneś zadać – nie możesz ich unikać. W najgorszym wypadku nie zmarnujesz czasu i pieniędzy, w najlepszym – okaże się, że Twój pomysł jest bardzo dobry.

Po drugie – podczas rozmowy z potencjalnym użytkownikiem unikaj pytań, które narzucają odpowiedź. Twoim zadaniem jest poznać prawdziwe zdanie klienta – to, którym będzie się kierował przy ewentualnym zakupie – a nie wymusić na nim wygodną dla Ciebie odpowiedź.

Po trzecie – unikaj cherry pickingu. To błąd, który polega na ignorowaniu argumentów “przeciw” i wyszukiwaniu tylko tych “za”. Staraj się nie ignorować źródeł, które nie pasują do Twojej wizji i patrzeć krytycznie na te, które ją potwierdzają.

Słuchaj swoich potencjalnych klientów. (fot. pixabay.com)

Czego unikać podczas weryfikacji?

Po serii rozmów z przyszłymi użytkownikami będziesz w stanie stwierdzić czy, i w jakim stopniu Twoja wizja pokrywa się z ich oczekiwaniami. Dowiesz się, które funkcjonalności są niezbędne, które można dodać dopiero na dalszym etapie rozwoju aplikacji, a które są całkowicie zbędne. Po weryfikacji będziesz mógł skorygować opis  i model biznesowy swojego pomysłu – najlepiej zanim wyślesz go do wyceny.

Pamiętaj, że weryfikowanie pomysłu jest procesem ciągłym – staraj się weryfikować makiety, projekt graficzny i kolejne wersje aplikacji. Pozwoli Ci to na bieżąco śledzić postępy prac oraz korygować kierunek rozwoju aplikacji.

Zweryfikowałeś już swój pomysł? Pomożemy Ci wcielić go w życie! Napisz do nas – prześlemy Ci wycenę i zajmiemy się Twoim projektem.

Ten wpis jest częścią cyklu “Jak zamawiać oprogramowanie”. Kolejne wpisy z cyklu pojawią się wkrótce. Zobacz poprzedni wpis: “Jak opisać swój pomysł na aplikację? – Jak zamawiać oprogramowanie cz.1

Kategorie
Inne posty