Plama
Chiny liderem płatności w aplikacjach mobilnych

Nie ma wątpliwości, że jeżeli mówimy o płatnościach w aplikacjach mobilnych, Chiny wyprzedzają inne kraje o lata świetlne. Dane z 2018 roku pokazują, że łączna kwota transakcji wykonanych za pomocą płatności mobilnych wyniosła tam aż 17 bln USD, prognozuje się, że do 2020 roku liczba ta wzrośnie do 45 bln USD. Z uwagi na boom e-commerce oraz niską popularność kart kredytowych, Państwo Środka staje się społeczeństwem bezgotówkowym.

Za cyfrową rewolucję odpowiada Alibaba i Tencent 

Nowe trendy zdominowane są przez dwójkę silnych graczy – Alibabę oraz Tencent, które stale walczą o udział w życiu finansowym chińczyków. Każda firma technologiczna przetwarza więcej transakcji w ciągu miesiąca niż PayPal na całym świecie w ciągu roku. Sukces tej dwójki pozwala nam spojrzeć w przyszłość, gdzie firmy technologiczne napędzają innowacje w dziedzinie finansów, zarówno w handlu detalicznym, mediach czy motoryzacji. Obecnie obie firmy odpowiadają za ponad 93 proc. rynku chińskiego.

Ścieżka płatności mobilnych została przetarta w 2004 roku przez Alibabę Holding Group Ltd., do której należy Alipay. Początkowo aplikacja miała pełnić jedynie funkcje depozytowe, aby ułatwić transakcje między sprzedawcą a kupującym na Taobao (największy na świecie portal e-commerce, chiński sklep internetowy własności Alibaby). Przy liczbie ponad 900 mln użytkowników na całym świecie (700 mln w Chinach), Alipay w 2018 roku posiadał już 54 proc. udziału na rynku chińskim i jest obecnie jedną z najwyżej wycenianych spółek fintechowych na świecie.

Wspominając o cyfrowej rewolucji w obszarze płatności nie można zapomnieć o największej konkurencji Alibaby jaką jest Tencent. Pozycję lidera w obszarze płatności mobilnych w Chinach koncern zawdzięcza autorskiemu portalowi społecznemu i komunikatorowi w jednym – WeChat. Zaangażowanie chińskich użytkowników, a także pomysł dokonywania zakupów online za pomocą aplikacji, w 2013 roku skłoniły Tencent do stworzenia systemu płatności mobilnych – Wechat Pay. Aktualnie liczba aktywnych użytkowników wynosi ponad 900 mln, z udziałem na rynku przekraczającym 39 proc.

Płatności QR Code

Płatności mobilne nie są domeną tylko wielkich sklepów, czy usług oferujących najnowsze technologie. Poza Taobao, Amazon, JD.com, AirAsia, 40 milionów sklepów w Chinach używa aplikacji mobilnych jako metody płatności. Nawet w ulicznych sklepach znajdziemy kody QR, po których zeskanowaniu jesteśmy w stanie zapłacić za wszystko (jedzenie, codzienne usługi).

Alipay i WeChat są już uważane za platformy lifestylowe, ich zastosowanie dawno przestało ograniczać się tylko do płatności. Można za ich pomocą m.in. zarządzać kontami bankowymi, zamawiać posiłki oraz usługi transportu publicznego, nabywać ubezpieczenie, doładować telefon, wypożyczyć rower etc. Co więcej, szalenie duża liczba restauracji oferuje zamawianie jedzenia za pomocą zeskanowania kodu QR umieszczonym na stoliku. 

Co z innymi płatnościami mobilnymi?

Inni światowi gracze tacy jak Google, Amazon i Samsung są daleko w tyle, nawet “weteran” płatności mobilnych PayPal nie jest w stanie równać się z rodzimymi systemami płatności.

Liczone w setkach milionach grono użytkowników Alipay i WeChat Pay dynamicznie rośnie głównie dzięki obywatelom Chin, jednak obydwaj giganci mają również apetyt na podbój nowych rynków. Firmy już poszerzają swoją działalność za granicą – ich systemy płatnicze działają w ponad 40 krajach, a sama aplikacja Alipay współpracuje z ponad 65 instytucjami finansowymi m.in. MasterCard, Visa. 

Co możemy z tego wynieść?

Na przykładzie chińskich płatności w aplikacjach mobilnych możemy zobaczyć jak dobrze przemyślana, zaprojektowana oraz przebadana aplikacja jest w stanie stać się potężnym narzędziem do kontaktu z obecnymi oraz potencjalnymi klientami. Nie wspominając już o wychodzeniu naprzeciw potrzebom konsumenta i kreowaniu jego potrzeb.

Stworzenie aplikacji mobilnej może przynieść firmie korzyść w postaci lojalności oraz zaangażowania klientów, wyróżnienia się wśród konkurencji, a także zwiększenia świadomości marki.

Kategorie
Inne posty