fbpx
ESTIMATE PROJECT
 
 

Konfigurator

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest konfigurator i jakie są jego możliwości
  • Jakie korzyści płyną z posiadania konfiguratora dla klienta oraz firmy
  • Jak wygląda dobry przykład zastosowania
  • Jakie są wskazówki na zaprojektowanie idealnego konfiguratora

Jeżeli Twój produkt jest złożony z wielu możliwych do wyboru opcji to zapewne doskonale wiesz, jak to jest poświęcać czas klientowi, odpowiadać na nurtujące go pytania i pokazywać różne możliwości. Pytania i wątpliwości klienta powodują, że trzeba poświęcić mu sporo czasu i uwagi. Nawet jeżeli wiele informacji klient może znaleźć na Twojej stronie internetowej, to i tak nie zobaczy jak będzie wyglądał finalny produkt, uwzględniający wszystkie jego wymagania.

A teraz wyobraź sobie, że posiadasz w swoim sklepie internetowym narzędzie, które poświęca czas Twojemu klientowi, prowadzi go za rękę i wykonuje całą pracę za Ciebie. Takie narzędzie nazywane jest właśnie konfiguratorem. Narzędzie to staje się coraz bardziej popularne ze względu na wartość jaką za sobą niesie – zarówno dla sprzedawcy jak i dla klienta. 

Jest wiele zastosowań konfiguratorów – mogą one wspomagać sprzedaż, uczyć klienta, pełnić funkcję rozrywkowo – marketingową. Mogą też łączyć kilka funkcji jednocześnie.

Korzyści dla klienta:

  • Możliwość zapoznania się z opcjami modyfikacji produktu
  • Możliwość wielokrotnego sprawdzania różnych wariantów produktu bez angażowania pracownika firmy
  • Opcjonalność dobrania produktu pasującego idealnie do jego potrzeb
  • Możliwość zapoznania się ze wszystkimi wariantami produktu

Korzyści dla firmy:

  • Możliwość zastąpienia sprzedawcy i przeprowadzenia klienta krok po kroku przez proces zakupu
  • Pozyskanie świadomego klienta – świadomego złożoności problemu danej branży
  • Oszczędność czasu pracy sprzedawców a co za tym idzie oszczędność pieniędzy
  • Zyskanie przewagi nad firmami, które posiadają tylko sklep internetowy
  • Konfigurator jest dodatkowym kanałem sprzedaży
  • Szansa na zwiększenie wartości sprzedaży dzięki prezentacji palety możliwości produktu

Przykład

Przykładem, który wykonaliśmy jest konfigurator drzwi przygotowany dla firmy Martom – producenta drzwi.

Produkty zostały podzielone na różne kategorie, a kategorie na kolekcje. Użytkownik indywidualnie może dobrać, w którą stronę i kierunek będą otwierać się drzwi, jak również zdecydować o innych parametrach takich jak kolor dla każdej strony drzwi, fakturę drewna, rodzaj i ilość przeszklenia oraz wiele innych. 

Konfigurator drzwi – wybór strony i kierunku otwierania drzwi
Konfigurator drzwi – wybór faktury drewna dla każdej ze stron

W zależności od zastosowanych opcji użytkownik samodzielnie może oszacować koszty, a następnie kupić produkt. Dodatkowo konfigurator zawiera wyjaśnienie nazewnictwa branżowego oraz wskazówki, które ułatwiają klientowi podejmowanie decyzji. Użytkownik korzystający z konfiguratora to użytkownik świadomy – świadomy swoich potrzeb jak również problematyki technicznej / branżowej. 

Jak zaprojektować idealny konfigurator, który pomaga w sprzedaży?

1. Cel

Przede wszystkim należy się zastanowić jaki jest cel posiadania konfiguratora. Jest to kluczowa kwestia. Jest wiele zastosowań konfiguratorów – w poniższych wskazówkach skupiliśmy się na funkcji sprzedażowej konfiguratora.

Cel powinien być jasno określony – w przypadku gdy konfigurator ma pełnić funkcje sprzedażowe to od nas zależy na jakiej grupie produktów chcemy się skupić. 

2. Wizja

Gdy cel zostanie jasno określony, następnym krokiem jest wizja w jaki sposób nasz konfigurator będzie prezentował produkt, jak będzie wyglądać ścieżka wyboru dostępnych możliwości oraz w jakiej kolejności będą one prezentowane.

3. Efekt końcowy

Należy zadać sobie pytanie, jaki efekt końcowy powinien zobaczyć klient. Czy konfigurator na końcu ma kierować klienta do koszyka czy też ma generować ofertę, która zostanie automatycznie wysłana do sprzedawcy. A może ma tylko pokazywać możliwości?

4. Sposób pokazania produktu

W jaki sposób ma zostać pokazany produkt? Jest to dość ważna kwestia – niekwestionowanym atutem jest jakość zdjęcia pokazywanego produktu – to ma nas odróżniać od zwykłego koszyka zakupowego – zarówno grafika dotycząca produktu jak i jego elementów dodatkowych powinna być w bardzo dobrej jakości. Kolejna kwestia dotyczy formy i wizualizacji – mamy możliwość zaprezentowania w formie 2d lub 3d. Dobra jakość zdjęcia to dobra droga do zachęcenia klienta ale warto również w niektórych przypadkach pokazać produkt w 3d. Jest to czynnik, który niewątpliwie wyróżni nas na tle konkurencji – to prawie jakbyśmy stali przy tym produkcie i oglądali go z każdej strony.

Wszystkie opcje, które mamy do zaoferowania klientowi powinny zostać dokładnie rozplanowane, natomiast warto również zastanowić się co będziemy chcieli klientowi zaproponować w przyszłości, tak aby wiedzieć, które pola będą w przyszłości edytowalne.

5. Opcje / parametry

Tu należy przewidzieć wszystkie czynniki, które są do wyboru dla danego produktu. Przykładem może być: kolor, rozmiar, szerokość, grubość, rodzaj użytego materiału, oraz wszelkie dodatki. Każdy produkt jest inny i Ty, jako sprzedawca najlepiej wiesz co masz do zaoferowania oraz jakie połączenia są możliwe do zaproponowania. Ważne jest również przygotowanie cen dla różnych parametrów – można to określić mianem kalkulatora lub po prostu arkusza kalkulacyjnego, który będzie jasno pokazywał jak zmienia się cena produktu w zależności od wybranych parametrów.

6. Do dzieła!

Gdy ustalisz parametry w tym cenę oraz zdefiniujesz możliwość ich łączenia Twoje zlecenie będzie dość uszczegółowione dzięki czemu będziemy mogli przedstawić Ci produkt, który stanie się Twoim realnym sprzedawcą, działającym tak jakbyś sobie tego życzył. 

Jeśli chcesz więcej sprzedawać, wyprzedzić konkurencję i widzisz zastosowanie konfiguratora w swoim sklepie, skontaktuj się z nami w celu omówienia szczegółów oferty.